sâmbătă, 27 iunie 2009

Nasterea artei

Picturi rupestre din pestera Lascaux

Istoria artei nu are o traiectorie liniara, ci o evolutie mereu improspatata de contributii exterioare, in care amestecurile si conexiunile geografice si temporale produc necontenit mutatii ale formelor si ale functiilor artei.
Orice opera, spune sculptorul Robert Smithson, isi asuma efectul produs de curgerea timpului, raportandu-se in mod egal atat la preistorie, cat si la cel mai departat viitor. In arta, durata este mai importanta decat originalitatea - valoare relativa si trecatoare, condamnata la o permanenta depasire. De aceea Delacroix voia sa fie "un clasic pur".
Aceasta capacitate de a dura constituie un criteriu in arta. De aici taina ei: uimirea de a constata ca arta greceasca ne emotioneaza inca dupa secole, ca picturile rupestre, de la descoperire pana azi, ne apar ca inceputuri ale artei.
Fascinatia unei nasteri, asa se manifesta mereu arta. Ceea ce impresioneaza la Lascaux este prezenta initiala a unei gandiri creatoare asemenea unei vieti care se naste sub ochii nostri. Intr-adevar, principiul care sta la baza acestei arte provine nu atat din coduri prealabile, cat dintr-o plasmuire izvorata din natura si inteleasa ca o evolutie vitala.
Paralel cu functia sa rituala si magica, mai evidenta in perioadele de demult, functia ludica, adica jocul cu regulile, constituie o conditie esentiala a emergentei artei. Dintotdeauna, prin arta fiinta umana sfideaza moartea.

Fragment din "Istoria Artei - pictura, sculptura, arhitectura", Ed. Rao 1998


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu